zkušenosti

zkušenosti

autor Tereza Jersáková -
Počet odpovědí: 1

Ve škole využíváme programy:

  1. Tablexia – výukový program SPP
  2. Pavučinka

S žáky SVP pracují spec. ped. v hodinách PSPP

  1. Jinak s výukovými programy v rámci „klasické“ výuky se s žáky s SVP nepracuje jinak než s ostatními žáky, co se technologií týče


Možnosti - všeobecné

 BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al., Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU, 2013

GAJZLEROVÁ, L.; NEUMAJER, O.; ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft, 2016. Dostupné z: http://ondrej.neumajer.cz/wp-content/uploads/2016/08/inkluzivni-vzdelavani-s-ict.pdf.

HAVLÍNOVÁ, H., SVOBODOVÁ, V. Rozvíjení digitální kompetence na 1.stupni ZŠ. NPI ČR. [online]. Dostupné z: https://revize.edu.cz/digitalni-gramotnost-v-rvp-zv

KASÍKOVÁ, H.; VALENTA, J. Reformu dělá učitel, aneb, Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha : STD, 1994. 

KOURKZI, A. Digitální technologie ve výuce žáků nadaných a mimořádně nadaných. Revize.edu.cz [online]. [cit. 2021 -2 - 2]. Dostupné z:

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/22796/DIGITALNI-TECHNOLOGIE-VE-VYUCE-ZAKU-NADANYCH-A-MIMORADNE-NADANYCH.html

MEIER, M., 2013. Využívání informačních a komunikačních technologií při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine [online], roč. 10, č. 4, s. 71–75 [online]. [cit. 2016-12- 22]. ISSN 1214-9187. Dostupné z: http://www.media4u.cz/mm042013.pdf.

RYCHEVA, E. Digitální technologie ve výuce cizích jazyků. FFUK. [online] Dostupné z: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/1004995/mod_resource/content/1/Digita%CC%81lni%CC%81%20technologie%20ve%20vy%CC%81uce%20cizi%CC%81ch%20jazyku%CC%8A%20-%20popis%20kurzu%20Rycheva.pdf

VOTAVOVÁ, R. Digitální technologie na podporu učení žáků v heterogenní třídě. Revize. Edu.cz [online]. [cit. 2020-16- 7]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/22559/

ZIKL, M. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011.

Aplikace MICROSOFT

 Pro žáky se SPU

Práce s barvou pozadí textu (žluté = pozadí), velikostí písma, typem písma (bezpatkové písmo)

Barevný filtr

Rychlá navigace pomocí funkce Tell me

https://support.microsoft.com/cs-cz/office/pracujte-rychle-d%c3%adky-funkci-%c5%99ekn%c4%9bte-mi-f20d2198-17b8-4b09-a3e5-007a337f1e4e?ui=cs-cz&rs=cs-

 

Nástroje kompenzující poruchy učení

Asistivní čtečka – zlepšení porozumění a čtení (Ukázka)

https://www.onenote.com/learningtools

Kontrola pravopisu

Návrhy textu a dokončení vět (vhodné i pro studenty angličtiny)

Diktování a přepis textu

Nástroje kompenzující poruchy soustředění

Zbavení se rušivých prvků na obrazovce a v textu

 

Pro sluchově postižené

Prezentace s titulky

https://www.microsoft.com/en-us/translator/business/powerpoint/#presentationtranslator/

 

Pro zrakově postižené

Přizpůsobení barevné palety na obrazovce pomocí filtru barev

Používání lupy ke zvětšení textu

 

Pro dyslektiky, dysgrafiky

Rychlá navigace pomocí funkce Tell me

https://support.microsoft.com/cs-cz/office/pracujte-rychle-d%c3%adky-funkci-%c5%99ekn%c4%9bte-mi-f20d2198-17b8-4b09-a3e5-007a337f1e4e?ui=cs-cz&rs=cs-cz&ad=cz

 

Vzdělávací obsah a digitální technologie

RVP a ŠVP (jádro, MDÚ, rozšiřující obsah)

Online učebnice a výukové programy pro jednotlivé předměty

Výukové programy pro interaktivní tabule

Pracovní listy 

Padlet, Onenote

 

Metody výuky a digitální technologie

Brainstorming, kooperativní výuka, mentální mapování, problémové metody, manipulování a experimentování

Motivace/úvod hodiny: Simple Mind, Mentimeter.com (ukázka), Kahoot (ukázka)

Memorování jinak: Quizzlet 

Sdílení výsledků zkoumání: iNaturalist.com

Práce s textem/úprava: Tweegen

Spolupráce na společném projektu: Sway, Cloudové řešení

 

Zpětná vazba a digitální technologie

Formativní hodnocení, sledování pokroku k vlastnímu cíli

Sdílení žákovských prací, archivace, monitoring pokroku a plánování: Cloudové služby, školní server, Adobe Scan

Pomoc žáků s problémy v chování – sebehodnotící nástroj: Behave-O-Meter

Sebehodnocení, poskytování zpětné vazby:Peer Grade (ukázka)

Pomoc žákům s plánováním úkolů, datováním, vyhodnocování: iStudiez-Pro

Sebehodnocení, poskytování zpětné vazby: Peer Grade (ukázka)

  

Využívání digitálních technologií ve výuce cizích jazyků

Čtení: Book Creator, Scholastic, Readlang

Hodnocení“ Kahoot, Socrative, Easy Test Maker, Hot Potatoes, Moodle

Tvoření výukových filmů: Power Point, You Tube, Videozoom, Microsoft Stream

Fonetika a poslech: Memrize, Hi Native, Fluent U

Slovní zásoba: Duolingo, Quizzlet, Wordia, Urban Dictionary

Gramatické jevy: Word Clouds, Popplet Tool, English Grammar Text

Mluvení a psaní: Chatter Kid, iTrace, Scholastic