Úkol #1 Připravte si pro sebe soupis úkolů v roli ICT koordinátora
Projděte si materiál MŠMT „Příručka pro ředitele ke správě ICT“.
Pro ICT koordinátory (zejména ty začínající) je důležité si ujasnit, jaké činnosti ve škole vykonává, které z nich spadají do jejich role a které jsou již nad rámec. ICT koordinátor by neměl fungovat jako školní ajťák, na kterého spadne vše, co se týká ICT ve škole. Pokud si budete v průběhu studia zpracovávat vaši představu o tom, jakým úkolům se budete v roli ICT koordinátora věnovat, s kým budete spolupracovat, a které úkoly je třeba delegovat, pomůže vám to si dobře vyjednat vaši náplň práce s vedením školy a možná tím předejdete tomu, aby vás ve škole bombardovali úkoly, které jsou již nad rámec role ICT koordinátora.
Začněte si na semináři zpracovávat takový soupis vašich očekávaných úkolů, který může mít libovolnou podobu, s využitím libovolného nástroje (Orgpad, Miro, Excel, Word atd.)
Pokud ještě tápete, zkuste si pomoci SWOT analýzou vaší role jako ICT koordinátora:
- S (Strengths): Co vám jde dobře? Jaké máte silné stránky v rámci vaší role?
- W (Weaknesses): Jaké jsou vaše slabiny? Co vás brzdí v efektivitě?
- O (Opportunities): Kde vidíte příležitosti pro rozvoj a zlepšení?
- T (Threats): Jaké výzvy nebo překážky vám stojí v cestě?
Také můžete zkusit popsat "Den v životě ICT kooridnátora". Napište dva krátké scénáře, které ukazují:
- Aktuální stav: Popisuje váš typický den a jak se cítíte v současné roli.
- Ideální den: Popisuje, jak by vypadal váš ideální pracovní den, pokud byste měli všechno podle svých představ.
Tento kontrast vám pomůže lépe si uvědomit, kde jsou mezery mezi realitou a ideálem a jaké kroky by mohly vést k dosažení vaší ideální role.
Jaké otázky vám mohou pomoci při definování vaší role?
Zamyslete se nad tím, co ve škole za činnosti v roli ICT koordinátora děláte už nyní?
Které úkoly/činnosti vás ve spojení s digitálními technologiemi baví a v kterých jste dobří?
Jaké činnosti budou ve vaší roli ICT koordinátora pro vás nové a v čem se ještě potřebujete zorientovat?
Jaké mohou být konkrétní očekávané úkoly/činnosti v roli ICT koordinátora přímo ve vaší škole?
Spadají všechny úkoly do role a náplně práce ICT koordinátora? Označte si úkoly, na které předpokládáte, že budete stačit sami a označte i ty, které by podle vás měl dělat někdo jiný.
S čím vám mohou pomoci kolegové a kolegyně ve škole?
U kterých úkolů/činností byste rádi (nebo budete muset) spolupracovali s dalšími lidmi/organizacemi/firmami/neziskovkami?
Pokud nyní nevíte odpovědi na všechny otázky, nebo si u některé z nich nejste jistí, nevadí, tento soupis si budete doplňovat a aktualizovat v průběhu studia. Můžete si jej zpracovat do myšlenkové mapy a barevně odlišit úkoly pro vás, jako pro ICT koordinátora, a úkoly, na kterých plánujete spolupracovat s jinými lidmi, nebo je delegovat na externí dodavatele. Zároveň je dobré si označit i ty oblasti, ve kterých se třeba necítíte silní a potřebujete se v nich lépe zorientovat. Pomůže vám to soustředit se na dané oblasti během studia.
Odevzdejte sem do Moodlu tento soupis úkolů, ať už jako soubor, či odkaz. Tutor/ka vám poté vyhodnotí, zda jste úkol splnili, či nikoli.