Úkol #2 Navrhněte technologie a nástroje k zadání projektu
a) Projekt Vzdělávací výlet (SŠ)
Studenti vyšších ročníků SŠ připravují každoročně vzdělávací výlet pro studenty prvních ročníků SŠ. Jedná se o jednodenní výlet po okolí zaměřený vždy na určité téma. Tento rok vymysleli téma Současný venkov, kde se budou zabývat geografickými změnami krajiny (úbytek cest, remízků, mezí) a jejich dopadem na přírodu i život lidí i zvířat.
Délka projektu:
Přípravná fáze - 1 měsíc
Realizace – 1 den
Reflexe – 1 den
Počet zúčastněných studentů:
Přípravný tým - 30–50 studentů
Realizační tým - 10–15 studentů plus 20–30 účastníků výletu (první ročník)
Zapojené předměty a průřezová témata:
Biologie
Zeměpis
Matematika
Český jazyk
Historie
Informační a komunikační technologie
Environmentální výchova
Další podle domluvy
Přibližný plán:
Studenti mají měsíc na přípravu výletu. Sami si volí téma, starost o finance, organizační náležitosti, komunikaci mezi sebou a s veřejností (je-li třeba), rozdělení týmových rolí... Učitel je garantem a průvodcem a pomáhá, kde je potřeba. Přípravný tým je vždy nový, žáci s přípravou výletu nemají zkušenost (minulé ročníky připravuje vždy jiný tým), ale byli již účastníci výletu v prvním ročníku.
V letošním tématu “geografické změny krajiny” se chtějí zabývat venkovskou krajinou nedaleko školy a porovnat, jak vypadala krajina před 100 lety, před 50 lety a nyní. Pracovat budou s historickými dokumenty a mapami, budou zjišťovat, jaký konkrétně měly změny dopad na současný život lidí žijících na vesnici (rozhovory) a s nedalekými ochranáři přírody pak zjišťovat stav biodiverzity.
Během přípravného období zpracují získaná data a začnou organizovat průběh výletu. Část žáků připravuje obsah (z nich budou budoucí průvodci výletu), část zajišťuje organizační náležitosti (finance, časový plán, stravu, komunikaci s učiteli, studenty, městem, knihovnou...).
Cílem je, aby vznikl graficky pěkný itinerář s trasou, základními údaji a fotkami/obrázky, který dostanou studenti prvních ročníků.
V den konání probíhá výlet, vybraný student dokumentuje průběh (fotky či video). Po výletě probíhá zpracování fotek, videa.
Jeden den je vyhrazen reflexi, kdy se studenti vyjadřují jak k průběhu projektu (organizaci), tak ke kvalitě obsahu, své práce, svého zapojení. Reflexe probíhá formou diskuze ve skupinách a následně online ve společném dokumentu, kde se mohou vyjádřit všichni anonymně.
b) Pořízení květin do prostor školy (ZŠ)
Žáci ZŠ přišli s nápadem vyzdobit školu květinami, kterých zde bylo nedostatek. Projekt byl schválen s tím, že celý proces bude ležet hlavně na žácích. Žáci mají za úkole sehnat finance, zjistit, jaké rostliny se hodí do jakých míst (podmínky vhodné pro přežití rostliny), nakoupit/sehnat rostliny a vymyslet plán péče o ně. Žáci se rozhodli scházet se v učebně a plánovat a dělat rešerše zde. Doma mohou s přípravami pokračovat a komunikovat dál mezi sebou. Potřebují si udělat přehled toho, jaká místa v budově školy jsou vhodná pro rostliny, jaké je zde klima (světlo, vlhko...) a kolik místa je povoleno pro rostlinu. Také musí sehnat peníze, pokud to bude vyžadovat situace, mohou v doprovodu garanta ven/do terénu.
Délka projektu:
Žáci dostali vyhrazené vybrané dny v průběhu dvou měsíců, celkem se jedná o 10 dní práce na projektu (bez fáze pořízení rostlin, která bude průběžná).
Počet zúčastněných žáků:
Žáci dvou tříd druhého stupně (asi 50 žáků)