Osnova sekce

  • Interní kurz pro (spolu)pracovníky IPs Kurikulum přináší základní vhled do vize, cílů a obsahu revizí RVP (předškolního i základního vzdělávání). Obsahuje základní materiály k prostudování a materiály doporučené, které umožňují hlubší vhled do dané problematiky. V závěru je zařazen krátký dotazník určený především pro sebereflexi a pro položení otázek, které budou zodpovězeny v navazující části vzdělávání.

  • Současný svět se potýká s výzvami, jako jsou sociální a ekonomická nerovnost, změna klimatu, biologická krize, technologická revoluce a další. Řešení těchto výzev vyžaduje zaměřit se ve vzdělávání především na utváření a rozvoj klíčových kompetencí a základních gramotností, které umožní žákům vyrovnat se s nejistotou a obstát v podmínkách měnícího se světa. Klíčové kompetence a základní gramotnosti jsou jednotící linií pro kurikula předškolního, základního a středního vzdělávání a jsou základem pro celoživotní učení, pracovní kariéry, občanský a osobní život.  


    • Publikovaný text pro veřejnou konzultaci. Neobsahuje metodickou podporu, která v tuto chvíli není k dispozici. Jeho prostudování je podstatné pro pochopení návazností mezi předškolním a základním vzděláváním.

    • Publikovaný text pro veřejnou konzultaci. Bylo by vhodné prostudování všech částí včetně metodické podpory.  

    • Základní představení pojetí průřezových témat – v původním návrhu před úpravou do verze pro veřejnou konzultaci. 

      Podstatné je zhlédnutí sekvencí 00:00–11:30 a 25:00–48:20. Zbývající část videozáznamu představuje původní záměr, následně ale došlo k zjednodušení očekávaných výsledků učení PT a to tak, že nejsou již děleny na nadoborové a integrované. Vazby na oborové výsledky učení jsou v IS uváděny přes výstupy „související“.

      Bližší informace k jednotlivým průřezovým tématům jsou stále platné.


    • Představení průřezových témat v návrhu RVP ZV (verze pro veřejnou konzultaci). Pro orientaci jsou podstatné časové sloty 00:00–46:45, 1:02:00–1:18:001:28:00–1:33:00.


    • Videozáznam představuje obsah obecných částí v návrhu RVP ZV a zásadní změny, které návrh RVP ZV přináší. Ke zhlédnutí doporučujeme stopáž 1:30–37:30.

    • Základní představení pojetí klíčových kompetencí a základních gramotností pro revidované RVP ZV, podstatné je zhlédnutí stopáže 1:30–38:00. 

      Odpovídá na otázku, proč jsou klíčové kompetence důležité, následuje základní představení procesu práce pracovní skupiny a základní představení pojetí a struktury klíčových kompetencí a základních gramotností. Dále je zde odpověď na otázku vývojových kontinuí KK a otázku vazeb s oborovými očekávanými výsledky učení.

    • Představení klíčových kompetencí a základních gramotností v návrhu RVP ZV a diskuze zástupců SKAV a NPI ČR. Podstatné je zhlédnutí stopáže 6:00–26:20.

    • Materiál byl zásadním východiskem pro formulace očekávaných výsledků učení i tvorbu metodické podpory. Byl akceptován všemi tvůrci, kteří se podíleli na přípravě částí týkajících se 1. stupně napříč vzdělávacími oblastmi. Protože nebylo zřejmé, jak bude přistoupeno k uzlovému bodu ve 3. ročníku, je jeden odstavec věnován této problematice. V revidovaném RVP ZV, kromě základních gramotností, pro 3. ročník nejsou formulovány očekávané výsledky učení.

    • Videozáznam obsahuje představení zásadních změn navrhovaných pro 1. stupeň.