Podpora vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Osnova sekce
-
-
Cíl kurzu: Hlavním cílem kurzu je posílit připravenost začínajících pedagogů (ale i dalších pedagogických pracovníků nebo pregraduálních studentů pedagogických oborů) v oblasti práce s dětmi a žáky se sociálním znevýhodněním.Dílčími cíli kurzu jsou:A) Podpořit pedagogy v jejich schopnosti identifikovat žáky se sociálním znevýhodněním.B) Seznámit pedagogy s jednotlivými nástroji a strategiemi podpory vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.C) Nabídnout pedagogům efektivní nástroje k podpoře vzdělávání žáků pocházejících z marginalizovaných etnických menšin, v kontextu ČR zejména z menšiny romské.
Cílová skupina: Kurz je určený všem zájemcům z řad současných nebo budoucích pedagogů. Svým základním zaměřením se kurz orientuje na pedagogické pracovníky základních škol, je ale přístupný i pedagogům z mateřských a středních škol. Kromě učitelů se do kurzu mohou zapojit také asistenti pedagoga, vychovatelé, pracovníci školních poradenských pracovišť a školských poradenských zařízení, pedagogičtí pracovníci ze zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, a také zájemci z řad pregraduálních studentů pedagogických oborů VŠ a VOŠ.
Forma kurzu: Kurz je realizován distančně, on-line, v asynchronní podobě. Jednotlivé moduly jsou účastníkům kurzu dostupné ve formě předtočených video-přednášek.
Struktura kurzu: Kurz je rozdělený na dva moduly.
Modul I obsahuje jedenáct povinných výukových lekcí, každá je v rozsahu dvou vyučovacích hodin.
Modul II obsahuje osm lekcí, z nichž si účastník vybírá dvě, dle svého individuálního zájmu.
Ukončení kurzu Na konci obou modulů výuky účastník kurzu absolvuje online test. Do obou online testů jsou systémem náhodně vybrány otázky z databáze otázek k jednotlivým lekcím. Po úspěšném složení obou testů účastník dostává potvrzení o absolvování.
-
-
Povinná lekce
doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Lektor je vysokoškolský pedagog, učí na Pedagogické fakultě UK, s NPI ČR spolupracuje v projektu PROP zaměřeném na podporu žáků se sociálním znevýhodněním. Vzděláním je speciální pedagog, v minulosti pracoval jak v přímé práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, tak i ve školním poradenství.
Aktivity: 3 -
Povinná lekce
doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Lektor je vysokoškolský pedagog, učí na Pedagogické fakultě UK, s NPI ČR spolupracuje v projektu PROP zaměřeném na podporu žáků se sociálním znevýhodněním. Vzděláním je speciální pedagog, v minulosti pracoval jak v přímé práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, tak i ve školním poradenství.
Aktivity: 1 -
Povinná lekce
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.
Lektor je speciálním pedagogem, aktuálně působí jako vedoucí Katedry speciální a sociální pedagogiky na PF UJEP v Ústí nad Labem a spolupracuje s NPI ČR na realizaci projektu PROP. Působil jako učitel na ZŠ a řídil pobočku společnosti Člověk v tísni v Bílině. Již více než dvě dekády se zabývá přípravou pedagogických pracovníků. Jeho výuková, výzkumná a publikační činnost je orientována na problematiku inkluzivního vzdělávání, sociálního znevýhodnění ve vzdělávání a kariérového poradenství.
Aktivity: 0 -
Povinná lekce
Mgr. Barbora Šebová
Lektorka je romistka a etnoložka. Od roku 2013 koordinuje v Nové škole, o.p.s. projekty zaměřené na rozvoj spolupráce mezi školou a rodinami žáků se sociálním znevýhodněním, ve kterých hrají hlavní roli asistenti a asistentky pedagoga. Pět let pracovala v nízkoprahovém klubu pro děti se sociálním znevýhodněním v Praze 4, Nuslích. Lektoruje romistické semináře pro pedagogy a další profese, školí budoucí asistenty pedagoga.
Aktivity: 0 -
Povinná lekce
Mgr. Barbora Schneiderová
Lektorka působí jako ředitelka ZŠ Za Chlumem v Bílině. Na škole od října 2022 realizuje každodenní Snídaňový klub Ptáčata pro 150 žáků. Je také školní metodičkou prevence a věnuje se tématu šikany a kyberšikany. Vystudovala Univerzitu J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, obor český jazyk a literatura pro druhý stupeň základní školy a střední školy. V roce 2016 získala ocenění Zlatý Ámos v kategorii češtinář. Na škole vedle snídaňových klubů zavádí i další inovativní nástroje – od roku 2023 v Bílině působí canisterapeutický pes Argo, v roce 2024 si škola pořídila ovce.
Aktivity: 0 -
Povinná lekce
Kristýna Šeniglová, MSc.
Lektorka je školní psycholožka a lektorka trauma respektujícího přístupu. V rámci bakalářského studia působila jako koučka pro děti a dospívající ve vyloučených lokalitách ve Velké Británii. V magisterském studiu se zabývala podporou pedagogů na základních školách v Nizozemsku. Nyní pracuje jako školní psycholožka na šestiletém gymnáziu a jako lektorka organizace SOFA pomáhá stávajícím i začínajícím pedagogům v práci s dětmi s náročným chováním.
Aktivity: 1 -
Povinná lekce
PaedDr. Pavlína Baslerová, Ph.D.
Lektorka je speciální pedagožka, odborná asistentka Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Je také lektorkou společného vzdělávání a realizace podpůrných opatření ve vzdělávání, zaměřuje se na poradenství dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Aktivity: 0 -
Povinná lekce
Mgr. Alice Kourkzi & Mgr. Hana Vařejková
Lektorky mají dlouholeté zkušenosti z poradenského segmentu s prací se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Alice Kourkzi působila mimo jiné jako výchovná poradkyně, metodička prevence a vedoucí ŠPP. V současné době působí jako garantka školního poradenství v projektu PROP a psychoterapeutka. Hana Vařejková je speciální pedagožka, působila ve speciálně pedagogickém centru a dlouhodobě se věnuje podpoře školních poradenských pracovišť. V současnosti je metodičkou školního poradenství v projektu PROP.
Aktivity: 0 -
Povinná lekce
Mgr. Babora Nosálová & Mgr. Halka Smolová Závorová
Obě lektorky se dlouhodobě věnují podpoře dětí a žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka a s migrační zkušeností. Barbora Nosálová řadu let působí jako učitelka češtiny jako druhého jazyka a metodicky vede pedagogy při práci se žáky s odlišným mateřským jazykem a migrační zkušeností. Je autorkou několika metodických publikací a knih. Působí mimo jiné v organizacích META, Centrum pro integraci cizinců a spolupracuje s NPI ČR. Halka Smolová Závorová v současné době působí jako garantka podpory pedagogických pracovníků při vzdělávání dětí/žáků cizinců (s OMJ) v NPI ČR.
Aktivity: 0 -
Povinná lekce
Mgr. Olga Havlátová & Bc. Eva Nováková
Obě lektorky působí v projektu Podpora rovných příležitostí, kde mají na starost linii Sociální intervence.
Olga Havlátová v současnosti působí v NPI ČR jako garantka linie sociální intervence projektu Podpora rovných příležitostí. Vystudovala učitelství pro I. stupeň a speciální pedagogiku na PdF MU v Brně. Učila v dětském diagnostickém ústavu, má zkušenosti se vzděláváním žáků s poruchami chování, se sociálním znevýhodněním, romských žáků,realizovala programy pro děti a vychovatele z dětských domovů. V rámci několika systémových projektů ČR působila přes 15 let jako metodička v oblasti rozvoje inkluzivního a spravedlivého vzdělávání, 10 let se průběžně věnuje přípravě a metodickému vedení asistentů pedagoga.
Eva Nováková vystudovala sociologii a sociální politiku, studovala také obor romistika. Působila jako vedoucí terénní sociální služby, která mimo jiné realizovala projekt na podporu žáků základních a studentů středních škol, zabývalase i doučováním romských dětí ze sociálně vyloučených lokalit, ve kterých provozovala mobilní nízkoprahový klub. V projektu PROP se věnuje sociální roli školy, desegregaci a podpoře vzdělávání romských dětí
Aktivity: 0 -
Povinná lekce
Mgr. Barbora Šebová & Bc. Iveta Kokyová
Lektorky jsou romistky, které dlouhodobě působí v organizaci Nová škola, o.p.s. Barbora Šebová v ní od roku 2013 koordinuje projekty zaměřené na rozvoj spolupráce mezi školou a rodinami žáků se sociálním znevýhodněním, ve kterých hrají hlavní roli asistenti a asistentky pedagoga. Pět let pracovala v nízkoprahovém klubu pro děti se sociálním znevýhodněním v Praze 4, Nuslích. Lektoruje romistické semináře pro pedagogy a další profese, školí budoucí asistenty pedagoga. Iveta Kokyová v Nové školepůsobí jako lektorka literární soutěže v romském jazyce Romano Suno, na MPSV jako průvodkyně ve vzdělávacím projektu, jehož cílem je rozvíjet kompetence zástupců romské komunity. Kromě toho je spisovatelka a pracovala jako terénní pracovnice, zkušenosti má i s lektorováním romského jazyka a seminářů pro pedagogy a sociální pracovníky zaměřených na sociokulturní specifika romských žáků.
Aktivity: 0 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. Vojtěch Vodseďálek, DiS.
Lektor pracuje jako metodik a vedoucí komunitní práce v organizaci Člověk v tísni, o.p.s. a na Ministerstvu pro místní rozvoj – Agentura pro sociální začleňování na pozici experta na participaci a komunitní práci. S NPI ČR spolupracuje v projektu PROP zaměřeném na podporu žáků se sociálním znevýhodněním. Vzděláním je sociální pracovník se zaměřením na humanitární pomoc, v minulosti pracoval jak v přímé práci v sociálně vyloučených lokalitách, tak na Univerzitě Palackého v Olomouci.
Aktivity: 7 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D. & Mgr. Kristýna Volfová
Lektorka i lektor působí na Pedagogické fakultě UJEP v Ústí nad Labem a spolupracují s NPI ČR v rámci projektu PROP. Zdeněk Svoboda má zkušenosti z oblasti vzdělávání i managementu sociálních služeb, Kristýna Volfová rovněž působila v oblasti sociálně-aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi a věnuje se i koordinaci aktivit v oblasti rozvoje kariérového poradenství na školách. Oba se, mimo jiné, věnují výzkumné a publikační činnosti, podobně jako metodické podpoře rozvoje kariérového poradenství se zaměřením na žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání. Za svou metodickou publikaci v této oblasti získali v roce 2023 Národní cenu kariérového poradenství Euroguidance.
Aktivity: 4 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. et Mgr. Miroslava Haplová
Lektorka je sociální pracovnice a speciální pedagožka. 9 let působí v organizaci Člověk v tísni. Má zkušenosti s přímou prací s klienty v sociálních službách, s rodiči a dětmi ve vzdělávacích službách, case managementem aj. Několik let vede tým pracovníků věnující se přímé podpoře rodin žáků se sociálním znevýhodněním. Vede workshopy, semináře, webináře, kurzy pro pedagogické pracovníky na témata sociální vyloučení a vzdělávání, podpora žáků se sociálním znevýhodněním, multidisciplinární spolupráce, nenásilná komunikace ve škole.
Aktivity: 4 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. Radek Hanuš, Ph.D. & Mgr. Klára Šindelková
Lektor je vedoucí krajského pracoviště NPI ČR Olomouc, odborný garant tématu mládeže, neformálního a zájmového vzdělávání NPI ČR, zlatý instruktor Prázdninové školy Lipnice, dlouholetý člen správních orgánů Nadace Pangea, šéfredaktor časopisu pro zážitkovou pedagogiku Gymnasion.
Lektorka je metodička a garantka Propojování formálního a neformálního vzdělávání v NPI ČR, lektorka zážitkové pedagogiky se zaměřením na rozvoj kompetencí a instruktorka Prázdninové školy Lipnice.
Aktivity: 7 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. Monika Drahošová, DiS.
Lektorka se tématem mentoringu profesně zabývá od roku 2008, kdy začala působit jako mentorka pro dospívající v organizaci Lata z.ú. Ve stejné organizaci pokračovala od roku 2014 na pozici vedoucí mentoringového programu. Jako konzultantka a odborná metodická supervizorka spolupracuje i s dalšími subjekty, mezi které v minulosti patřily například Open Society Foundation. Věnuje se i přednáškové a publikační činnosti. Je spoluautorkou kapitoly Řízení lidských zdrojů v praxi sociální práce v knize Strategie a postupy v sociální práci, na Filosofické fakultě a Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy vedla přednášky zaměřené na mentoring jako nástroj při práci jednotlivcem, konkrétně pak s rizikovou mládeží.
Aktivity: 7 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. Martina Koplová
Lektorka pracovala 7 let jako sociální pracovnice nejprve v SAS, poté na OSPOD. Má vystudovanou sociální práci a sociální pedagogiku na Univerzitě Karlově. V současné době pracuje jako manažerka koordinátorů a case managerů v projektu Signály SOFA, působí rovněž jako facilitátorka případových setkání na školách, supervizní poradce pro pilotně ověřovanou pozici case managementu, lektorka a od nového roku rovněž jako sociální pedagožka a case managerka na základní škole.
Aktivity: 7 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. Lenka Rybářová
Učitelka s 35letou praxí, byla zapojená do projektu ověřování tandemové výuky jako jedné z možných efektivních metod výuky. Má bohaté zkušenosti s podporou žáků se SPUCH, s aktivním praktikováním tandemové výuky a s vedením asistentů pedagoga a začínajícími pedagogy. Zkušenosti má i na pozici zástupkyně ředitelky školy a na pozici vedoucí školního poradenského pracoviště.
Aktivity: 7 -
Povinně volitelná lekce
Mgr. Barbora Nosálová
Lektorka řadu let působí jako učitelka češtiny jako druhého jazyka. Spoluvytváří koncepci a metodiku nízkoprahových a otevřených kurzů češtiny v Centru pro integraci cizinců, kde vede také semináře v Kurzu lektorských dovedností. Vytváří Češtinu jako druhý jazyk pro portál www.inkluzivniskola.cz, pracuje na propojení výuky českého jazyka a ČDJ a na začlenění dětí s OMJ do výuky v rámci META. V rámci NPI ČR se podílela na vytvoření Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní školy. Lektoruje workshopy a semináře.
Aktivity: 7 -
Závěrečný test povinných a povinně volitelných lekcí
Pro úspěšné ukončení kurzu musíte absolvovat dva testy.
V testu z povinných lekcí vás čeká 22 otázek, v povinně volitelných lekcích 16 otázek.
Z povinných lekcí musíte získat alespoň 18 bodů a z povinně volitelných minimálně 14 bodů.
V každé otázce je vždy jedna správná odpověď. Na každý test máte celkem 3 pokusy.
Časový limit na test z povinných lekcí je 20 minut a na povinně volitelné lekce 15 minut.
Po úspěšném absolvování testů se vám automaticky zpřístupní certifikát ke stažení.
Hodně štěstí!
Aktivity: 14