Osnova sekce

  •  

    OSOBNOST


    Autor: Mgr. Bára Polívková, Mgr. Petra Bláhová

    Tutor: Mgr. Bára Polívková

    • ÚVOD

      Tak vás všechny pěkně vítám v e-learningové formě Studia pedagogiky volného času. Jmenuji se Bára Polívková a jsem vaším tutorem. V tomto kurzu se budeme zabývat osobností členů skupiny, se kterými pracujeme, abychom dokázali porozumět jejich projevům a abychom uměli identifikovat příčiny těchto projevů. Vše, co budeme v souvislosti s tímto tématem probírat, vychází z vědních disciplín Obecná psychologie, Psychologie osobnosti a Vývojová psychologie. Nyní doporučuji důkladně si prostudovat následující text nazvaný Pokyny ke studiu. Najdete tam všechny informace potřebné k úspěšnému ukončení tohoto kurzu.


    • Jen pro zopakování - do fóra Novinky zapisuji já - překvapivě tam píšu Novinky úsměv týkající se studia.

    • Do fóra "Chci se zeptat" přispíváte hlavně vy - je zde prostor pro vaše otázky, připomínky, prosby apod. Je dobré číst i příspěvky vašich kolegů-studentů, třeba tak naleznete odpověď i na vaši otázku
    • otazníkCÍLE STUDIA
      A teď doporučuji mrknout na cíle našeho ministudia, ať víte, jak se po jejím prostudování změníte na těle a na duchu.

    • BEDŘICH

      Bedřich

      Nezbývá, než vám představit Bedřicha. Je to bytost, která vás spolu se mnou bude provázet celým kurzem. Níže, v unikátní nahrávce, můžete zaslechnout Bedřichův hlas. Kdyby vám technika nebyla nakloněna, či jste neměli v počítači zvukovou kartu, nezoufejte, můžete Bedřichův příběh alespoň přečíst v textu (dole pod nahrávkou).

      Takže, Bedřichu, máš slovo!

    • Tak vás vítám v historicky první části kapitoly Osobnost. Budeme zde hledat odpověď na zdánlivě jednoduchou otázku: "Kdo je vlastně člověk". Touto otázkou se zabývali filozofové, učenci a vědci odpradávna a nelze říci, že odpověď je jednoznačná. Nicméně něco bychom vám nabídnout mohli.
      Pro inspiraci klikněte na toto zvýrazněné slovo: SEM.

    • KDO JE ČLOVĚK A CO HO OVLIVŇUJE

    • Nejdříve se budeme zabývat člověkem, jako originální a nenapodobitelnou bytostí. Kdo je to člověk? Co všechno jej ovlivňuje? Nahlédněte do následujícího textu.
    • Struktura osobnosti - fyzická a psychická stránka

    • Pokud hovoříme o dění, které se projevuje "uvnitř" člověka, používáme termín "lidská psychika". Název pochází z řeckého slova – psýché (duše). Nabízí se zde však otázka, „co je to duše“. Toto slovo -  podobně jako „láska“ či „svoboda“ je velmi abstraktní. Proto dnešní psychologové nahrazují pojem „duše“ pojmem „duševní (psychický) jev". Co tvoří fyzickou stránku lidské bytosti si zřejmě umíme celkem dobře představit. Stačí se podívat do zrcadla. Pojďme se teď blíže zabývat lidskou psychikou. V níže uvedeném schématu je naznačeno, jakými procesy a jevy psychika disponuje.

    • Zde naleznete srozumitelný popis osobnosti jako originální a svébytné jednotky.

  • JAKÝ JE ČLOVĚK? CO UMÍ?

    VLASTNOSTI A SCHOPNOSTI OSOBNOSTI

    • Mám pro vás návrh. Co takhle (alespoň na chvíli) uniknout ze studijních povinností - třeba do pohádky? Možná jste viděli "Což takhle svatba princi"? Šlo tam, jak už to v pohádkách bývá, o prince. Bojovaly o něj tři dívky a všechny dostaly za úkol "představit samu sebe písničkou". Jak se úkolu zhostila jedna z princezen, se můžete podívat níže. 


      A pokud se vám nepodaří video přehrát, tak TADY najdete text.

    • Jaký(á) jsem? Co o sobě můžu světu říci? Jak mě svět vidí? To vše jsou otázky, kterými můžeme zjišťovat, jaké jsou mé VLASTNOSTI? Jak můžeme definovat "vlastnost"? Inspirujte se v níže vloženém textu. 

    • V naší osobnosti lze ale také postřehnout tzv. SOUBORY VLASTNOSTÍ. To jsou ty známé pojmy TEMPERAMENT a CHARAKTER. Pokud budete rozumět těmto dvěma pojmům, dokážete naprosto přesně charakterizovat osobnost členů cílové skupiny, kterou vedete. 

    •  

      SCHOPNOSTI ČLOVĚKA

      Když jsem učila ve speciální třídě, nacházela jsem často ve zprávách o dětech termín: "snížená inteligence". Poté, co jsem děti skutečně poznala, jsem sama pro sebe konstatovala, že sice mohou mít nižší IQ, ale že mnohé z těchto dětí má daleko vyšší emoční inteligenci či jsou daleko zručnější, než jsou děti v běžné třídě ZŠ apod. Donutilo mne to tedy se nad pojmem INTELIGENCE zamyslet trochu více. Jsem inteligentní? Nejsem? Co mi o mé inteligenci říkali rodiče, učitelé, vychovatelé? Jakou mám já sám(a) představu o své inteligenci?Často se snažíme svoji inteligenci měřit a na základě toho posuzovat sebe i jiné... Pojďme teď na výlet do historie a pokusme si zmapovat, jak na pojem "inteligence" lidé pohlíželi dříve a jak se tento náhled posunul v dnešní době.

    • A je tady první bodovaná aktivita. Já už jsem tady popsala tolik virtuálního prostoru. A vy pořád nic. Pojďme tedy diskutovat!
    • Bodovaná aktivita
    • A teď nás čeká první korespondenční úkol této kapitoly. Tak se do něj dejme :-). Ale předtím se vraťme k Bedřichovi. Má pro vás jeden z jeho příběhů. Zadání prvního korespondenčního úkolu z Bedřichova příběhu vychází.

    • Bedřich

    • A na základě Bedřichova příběhu pro vás jistě bude jednoduché zpracovat první shrnující úkol.

    • úsměv Bodovaná aktivita
  • procesy

    DŮLEŽITÉ PROCESY A JEVY

    • Člověk je neopakovatelná a nekonečná studnice různých pohnutek a procesů, které se v něm odehrávají. Často se zmítáme ve víru dění, v chaosu našich myšlenek a představ o sobě a o světě. A někdy se stane, že se necháme přesvědčit o něčem, s čím nesouzníme. A přitom my sami máme šanci tolik věcí ovlivnit, ať už se týkají nás, nebo okolního světa. Proto sem vkládám následující video - je to milý příběh o síle pozitivního myšlení. Užijte si ho...


    • Položme si teď otázku, co se po nás v životě vlastně chce? Nemáte pocit, že nám pořád někdo říká: "Mysli", "zapamatuj si to!", "vnímej" mě, nebo "představ si to"? Co se v nás vlastě děje, když se všechny tyto činnosti snažíme vyvíjet? Jak probíhá proces myšlení, vnímání, představování, paměti? Pojďme se tím společně zabývat.

      MYŠLENÍ

    • Co všechno potřebujete, abyste mohli úspěšně myslet? Určitě musíte vnímat informace z okolí i ze svého vnitřního prostředí. Dále musíte dát těmto získaným informacím název, pojmenovat je a dále s nimi pracovat. A navíc si je také musíte zapamatovat...Takže potřebujeme vnímat, představovat si a pamatovat si...Pojďme se trochu na tyto procesy a jevy podívat.

    • EMOCE

    • Uznávaný současný badatel Plutchik roztřídil a uspořádal city do kruhového schématu. Vkládám SEM odkaz na web, kde si nejen můžete uvedené schéma prohlédnout, ale také se dočíst další spoustu zajímavostí. Navíc je to web odkazující na autory a skupiny vycházející z teorie Emoční inteligence.

    • "Nemám na to hubnutí tolik potřebnou vůli..."
      (Já nevím, jak vy, ale já toto tak nějak...často používám.)
      "Vůle" ...to je výzva. A bez "pozornosti" vůli neuplatníte. (Pokud si stanovíte konkrétní cíl své činnosti a nebudete mu věnovat dostatek pozornosti, váš plán ztroskotá). Pojďme si oba pojmy vymezit.
    • V této chvíli již máte dostatek informací. Pojďme je tedy uplatnit ve víru diskuze. V zadání následujícího fóra se dozvíte více!

    • Bodovaná aktivita

    • A co takhle shrnující úkol na konec? Nebude to pro vás nic těžkého, ani nového, pouze si vyzkoušíte, zda dokážete vše, co jsme společně nastudovali, uplatnit v praxi.

    • Bodovaná aktivita

  • VÝVOJ ČLOVĚKA

    • Nyní se dostáváme k informacím, které vycházejí převážně z Vývojové psychologie. Pojďme se tedy podívat, jak je to s tím ontogenetickým vývojem člověka. Jen pro upřesnění připomínám, že fylogenetickým vývojem nazýváme vývoj člověka jako druhu a ontogenetickým vývojem nazýváme vývoj člověka jako jedince od narození do smrti. Pro lepší pochopení tohoto pojmu se podívejte na následující video. Kdybyste z nějakého důvodu nestáhli video přímo v Moodlu, můžete si je prohlédnout
    • Jak vlastně rozdělujeme život člověka do jednotlivých fází? Podle čeho? Jedním ze způsobů, jak systematizovat vývoj člověka nabízíme níže. Jedná se o periodizaci známého psychologa, Václava Příhody.
    • nemluvně      Časné dětství

    • Takže stručné informace o časném dětství máme. A teď dáme prostor Bedřichovi, aby nás seznámil se svým zážitkem z tohoto období jeho života. Pro vás, kteří si z technických důvodů Bedřichův příběh nebudete moc poslechnout, vkládám pro jistotu text příběhu.
    • Malé pedagogické poučení: Ptejme se, pak teprve posuzujme. Ušetříme tím mnoho energie. 

    • Naše časoprostorová bárka nás přenesla do období předškolního. Počtěte si a zavzpomínejte, co je typické pro děti tohoto věku.
    • Bedřich nás teď opět obšťastní svým příběhem. Tentokrát se to bude týkat testu školní zralosti. A opět zde naleznete i text příběhu.
    • Malé pedagogické poučení: Každý člověk (a dítě je také člověk) je individualita, kterou nelze zhodnotit pouhým podíváním. Nepodceňujme jej! 

    • školák   Školní věk

    • Tak a jsme zpátky ve školních lavicích. Ne každý se tam touží vrátit, ale teď už se nedá dělat nic jiného, než si přečíst, co je typické pro toto období.
    • Ani tady nebude chybět Bedřichův příběh, tentokrát ze školy. A také zde naleznete i text Bedřichova příběhu.
    • Malé pedagogické poučení: Nesuďme dle sebe samých a našich vlastních komplexů. Zkusme druhé skutečně poznat a pochopit. 

    • puberťák    Puberta

    • Ne každý by se chtěl vrátit zpátky do puberty, ale my tam přeci jen musíme. Minimálně na tu chvilku, než prozkoumáme, co všechno se mění a co člověk proživá v tomto období. Podívejme se na to.
    • Co Bedřich a puberta? Poslechněte si. Můžete si to i přečíst, text Bedřichova příběhu je opět pod komentářem.
    • Malé pedagogické poučení: Mějme s puberťáky velkou trpělivost. Mají to opravdu těžké. 

    • Členové některých primitivních národů vůbec období zvané adolescence nemají. Je to období, které vzniklo především díky civilizaci. Adolescent je mladý člověk, který je už ve věku, kdy by se o sebe mohl starat sám, ale díky potřebě vzdělávat se a rozvíjet své schopnosti, ho často ještě podporují rodiče. V textu se dočtete další informace.
    • Zde také uslyšíte příběh Bedřicha - Adolescenta. Text je opět pod komentářem.
    • Malé (nejen) pedagogické poučení: Neodkládejme rozhodnutí. Stejně je jednou budeme muset udělat, tak proč ne teď? 

    • Tak jsme se ocitli v dospělosti. Mnozí z vás, jako například já, jsou v ní tak nějak stabilně. Můžeme se tedy podívat, co to vlastně znamená - "být dospělý".
    • Mnozí z vás jsou jistě zvědaví, co o dospělosti vypráví Bedřich. Ti, kterým nestačí to slyšet, si to mohou i přečíst. Pod komentářem je opět text příběhu.
    • Malé (nejen) pedagogické poučení: Dokonalost neexistuje! Nenechme se tím stresovat a dělejme vše tak dobře, jak to dokážeme, avšak ne lépe. 

    • A dostáváme se ke Stáří. To je možná perioda, které bychom se rádi vyhnuli, ale proč? Člověk si po dlouhém životě může konečně odpočinout, stát ho (zatím) živí či podporuje. Vidí za sebou výsledky své práce, může se (někdy) těšit s dětmi a vnoučaty... Je přijímán jako moudrá a zkušená bytost. Nebo to tak není? No, v každém případě se pojďme podívat i na tuto periodu očima vývojové psychologie.
    • O stáří Bedřich mluvit odmítl - prý je to pro něj až bolestně aktuální. Ale Michal Kocáb ve spolupráci s panem Josefem Kemrem natočili zajímavou písničku. Text napsal Michal Horáček a je to - překvapivě - o stáří. TADY JE.
    • Malé nepedagogické poučení: Nikdy nevíme, kdy zemřeme, proto žijme a milujme každý okamžik naplno. (Sri Chimnoy). 


    • Tak jsme úspěšně ukončili výklad o vývoji člověka a jednotlivých vývojových fázích. Určitě se teď ptáte, jak budete moci uplatnit získané vědomosti v praxi. Tak schválně - zkuste vypracovat korespondenční úkol!
    • Bodovaná aktivita
  • CO VŠECHNO OVLIVŇUJE CHOVÁNÍ, JEDNÁNÍ A PROŽÍVÁNÍ ČLOVĚKA?


    • Člověk je bytost složitá a neopakovatelná. Jeho životní cestu provází mnoho podnětů - prakticky už od jeho početí. Rodiče a pedagogové se často zamýšlejí nad tím, proč se to dítě (ten člověk) chová právě takhle? Proč takhle reaguje. V následující kapitole budeme hovořit o možných motivech lidského chování, jednání a prožívání. 

    • Omlouvám se za sprostá slova v předchozí videoukázce. Hledala jsem něco zajímavého na téma: "lidská činnost", ať už to bude učení, hra, či práce. Film Bastardi na mě opravdu zapůsobil, obzvlášť první díl, protože jsem tam viděla skutečný odraz dnešní společnosti, obzvláště ve školách, kam chodí děti z periferií, o které se rodiče starají na hmotné úrovni, ale jinak na ně nemají čas, nebo tam chodí děti ze sociálně slabších vrstev...Sama jsem na podobné škole chvilku učila v Praze. Zajímá mě, jak na vás ukázka zapůsobila, co si o ní myslíte...Stačí krátký komentář. Nejde o bodovanou aktivitu, takže splnění úkolu je dobrovolné...

    • ZÁKLADNÍ LIDSKÉ POTŘEBY

      Níže v textu se dozvíte, jak Abraham Maslow rozdělil základní lidské potřeby. 

    • MECHANISMY SOCIÁLNÍHO UČENÍ

      Mezi silné podnět lidského chování patří určitě i mechanismy sociálního učení, které na člověka působí v rámci procesu socializace. Tyto mechanismy člověk používá bezděčně a díky nim se učí fungovat ve společnosti - v interakci s ostatními lidmi. 

    • ZÁKLADNÍ LIDSKÉ ČINNOSTI

      Mezi silné motivy lidského chování a jednání patří také základní lidské činnosti, které člověk od malička vykonává. 

      • HRA
      • UČENÍ 
      • PRÁCE

      Krátce se jimi budeme zabývat. 

  • ZÁKLADNÍ ČINNOSTI ČLOVĚKA


    • V lidském životě rozlišujeme čtyři základní kategorie činností, které realizuje člověk – hra, učení, práce, činnosti ve volném čase (činnosti ve volném čase se v této kapitole věnovat nebudeme, budete toto téma velice podrobně probírat během vašeho prezenčního studia). Přičemž každá z těchto činností je v určitém věku dominantní, v dětství je to hra, s přechodem do školy učení, po vstupu do dospělosti a do zaměstnání práce. Ale samozřejmě není to vždy jen ta jediná činnost, které se člověk věnuje. Nejen prací je dospělý živ, takže i jemu zbyde čas pro zábavu, tedy pro zájmové činnosti. Hrajeme si i po nástupu do školy a v rámci celoživotního vzdělávání nebo univerzit třetího věku se učíme i v dospělosti a stáří. Pro dítě ve školním věku je učení opravdu důležitou činností, tam se maximálně koncentruje jeho pozornost, ale na druhou stranu potřebuje čas na odpočinek, relaxaci, potřebuje ventil, čas, kdy může vypustit přebytečnou energii. Pojďme se tedy na tyto základní lidské činnosti podívat trochu blíže.
    • HRA
    • A hra je myslím tak aktuální téma, pro vás, pedagogy volnočasových aktivit, že bychom jí měli věnovat více času. Minimálně následující fórum...
    • Bodovaná aktivita
    • UČENÍ
    • Zde bych vám ráda poskytla prostor k tomu, abyste se mohli zaměřit sami na sebe. Vyzkoušejte si, jaký preferujete učební styl! Získáte tím i validní a často využívaný metodický materiál, pomocí něhož můžete diagnostikovat učební styly účastníků vašich kurzů. A co to je učební styl? Mrkněte na odkaz níže :-).
    • Takže pokud chcete zjistit svůj učební styl, stáhněte si ZDE nejprve formulář. Dejte si pro jeho vyplnění dostatek času. Výsledky si zapisujte do tabulky, která je na konci dokumentu. Poté se podívejte na vyhodnocení testu, které si můžete stáhnout ZDE. O výsledky testu se můžete podělit v následujícím fóru...

    • PRÁCE
    • Takže to je konec našeho společného putování po tajích lidské psychiky...Užila jsem si to s vámi a těším se na naše další prezenční setkání. Předtím ještě s přehledem zvládnete test, který vám pustím, jen co prostudujete toto téma, a to v pondělí 15. 1. 2018. 
  • Zvýrazněno
    • A je to tady, vážení přátelé. Nastal ten onen okamžik, kdy a) končí kurz, b) je čas na náš shrnující testíček. Tož, hupněte do toho.  

      ak - tfuj tfuj tfuj a hodně štěstí!

    • No a jak jistě víte, správný lektor by měl dát prostor pro vyjádření emocí studentů. Tož, já se pokusím býti správným lektorem a dávám vám v plen následující fórum. Není bodované, nicméně si tam na mě můžet od plic zanadávat, sdílet tento pocit s ostatními a tak vůbec...zubit se

      FÓRUM