Vzdělávací program je určen ředitelům mateřských a základních škol, zástupcům ředitelů škol, střednímu managementu: vedoucím metodických kabinetů, vedoucím odloučených pracovišť . Účastníci se seznámí s postupy a metodami využitelnými při tvorbě a implementaci strategického plánu rozvoje školy, možnostmi změny kultury školy a pedagogického vedení i přípravou a realizací změn. Osvojí si komplexní přístup k evaluaci. Vzdělávací program je složen z 8 základních témat: Kultura školy, Vedení a řízení změny, Metody analýzy potřeb školy, Tvorba strategického plánu rozvoje školy, Implementace procesů strategického řízení a plánování ve školách, Hodnocení práce pedagogů, Tvorba plánu profesního rozvoje pedagogů a Evaluace pokroku školy.
Distanční vzdělávací program jak v teoretické rovině, tak na příkladech z praxe ukáže a vysvětlí roli jednotlivých náležitostí probíraného tématu. Povede účastníky k promýšlení otázek, jejichž zodpovězení je potřebné k formulaci strategických cílů školy a jejich souladu s lidskými, finančními, materiálními, prostorovými a dalšími zdroji.
1. Kultura školy podporující
maximální rozvoj každého žáka
- kultura organizace/školy, model kultury
školy, klima školy, možnosti autoevaluace kultury a klima školy, přehled
manifestace kultury školy, vize a mise školy, příklady dobré praxe.
2.
Vedení a řízení změny
- zásady správného vedení a řízení změny, fáze změny,
odpor a jeho možná eliminace, identifikace slabého místa ve škole a sestavení
návrhu a postupu změny.
3. Metody analýzy potřeb školy
- obecné principy strategického myšlení a analýzy, informační zdroje pro analýzu prostředí školy, analýza vnitřního prostředí školy, analýza vnějšího vzdělávacího prostředí, závěrečné analýzy a vymezení pozice školy.
4. Tvorba strategického plánu rozvoje školy
- strategický plán rozvoje školy, základní premisy: mise školy, vize školy, hodnoty školy, rozvojové záměry školy, identifikace příležitostí z vnějších zdrojů, disponibilní zdroje, vztah příležitostí a silných stránek školy, náležitosti strategického plánu rozvoje školy.
5. Implementace procesů strategického řízení a plánování ve školách
- role implementace ve strategickém řízení a plánování, proces implementace a jeho kroky, faktory ovlivňující proces implementace, překážky a jejich zvládání.
6. Hodnocení práce pedagogů
- potřebnost hodnocení učitelů, hodnocení jako součást řízení pracovního výkonu učitelů, nástroje hodnocení, hodnotitelé (vedení školy, učitelé, žáci, rodiče, sebehodnocení učitelů), oblasti hodnocení. Možnosti využití dat o žácích pro hodnocení pedagogů – problémy hodnocení na základě výsledku žáků.
7. Tvorba plánu profesního rozvoje pedagogů
- stanovování cílů a prostředků rozvoje pedagogů na základě potřeb žáků, rozvoj a podpora pedagogů, osobní plán profesního rozvoje pedagoga, znaky efektivního rozvoje pedagogů a hodnocení dosavadní praxe školy.
8. Evaluace pokroku školy
- kontrolně-plánovací proces, formulace kritérií a indikátorů evaluace jako prostředků odstraňování napětí mezi skutečností, plánovaným stavem a specifiky školy či školského zařízení, rozvoj kompetencí v oblasti poskytování zpětné vazby, které vychází z doložitelných faktů.